Aanpassingen aan schoenen

Aanpassingen aan schoenen, of nog beter; orthopedische voorzieningen aan confectieschoenen, dienen om specifieke klachten doelgericht op te lossen of te ontlasten.

Vaak worden aanpassingen aan schoenen gecombineerd met supplementen.

Het komt ook regelmatig voor dat er aanpassingen aan sportschoenen gemaakt worden.

Sporters kunnen op deze manier blessures voorkomen en dus beter presteren.

 

Aanvraag procedure

  1. De behandelend specialist of huisarts schrijft een verwijzing uit op medische indicatie.
  2. U maakt een afspraak bij een orthopedisch schoentechnicus.
  3. Tijdens de eerste afspraak worden de maten van uw voeten opgenomen en wordt er een voetafdruk gemaakt. Tevens nemen we uw persoon – en verzekeringsgegevens op en nemen we het verwijsbriefje van uw arts in.
  4. De orthopedisch schoentechnicus vraagt vervolgens bij uw zorgverzekeraar een machtiging aan om de voorziening aan uw schoenen te mogen leveren. Deze machtiging is nodig om u voor eventuele vergoeding in aanmerking te laten komen.
  5. Zodra de machtiging binnen is, wordt de voorziening aan uw schoenen vervaardigd      door de orthopedisch schoentechnicus.
  6. Als uw schoenen aangepast zijn, maken wij weer een afspraak met u om uw schoenen op te halen.

Vergoedingen

De kosten van Orthopedische voorzieningen aan confectie kunnen verschillend zijn, dat namelijk omdat het een breed scala aan voorzieningen zijn.

De zorgverzekeraars vergoeden doorgaans een deel hiervan. Deze geregeld kunnen van zorgverzekeraar verschillen. Het beste is om uw polisvoorwaarden erop naslaan hoe de verstrekkingen bij uw zorgverzekeraar zijn. Deze vergoeding regeld U zelf met de bon die u bij het afrekenen bij ons krijgt.

Levertijden

De levertijden van orthopedische voorzieningen aan confectie schoenen is doorgaans twee weken na het maken van voetafdruk en maten.

Schoenen

Het komt de functionaliteit van uw voorziening ten goede als u goede schoenen draagt.

Goede schoenen hebben de volgende kenmerken:

- comfortabel zittend

- liefst met vetersluiting

- niet te hoge hakken

- voldoende ruimte voor de voorvoet

- stevige hielomsluiting

- eventueel uitneembaar voetbed

Inlopen

De eerste tijd kunnen de schoenen vreemd aanvoelen: u bent de op uw voet afgestemde correctie immers niet gewend. Vandaar dat het raadzaam is het dragen van uw schoenen rustig op te bouwen: begin met een paar uur per dag en bouw het in een of twee weken tijd op naar een volledige dag. Mocht u na twee weken nog last hebben van uw schoenen, neemt u dan contact met ons op voor advies of een controle afspraak.

Onderhoud

Aan uw schoenen heeft u weinig tot geen onderhoud. Wel is het raadzaam om schoenen af en toe te laten ‘luchten’. Daarom is het prettig voor u als u twee paar schoenen heeft, zodat u kunt wisselen.

Het kan zijn dat na verloop van tijd de zolen en of hakken aan vervanging toe zijn. Als dat zo is, kunt u het bij uw orthopedisch schoentechnicus laten vervangen.

Bij normaal gebruik is het raadzaam uw schoenen na 1 jaar te laten controleren op functionaliteit.

Garantie

Overeenkomstig de daarvoor geldende normen, krijgt u gedurende 3 maanden garantie op de pasvorm van uw supplementen .Voor het gebruikte materiaal geldt een garantie van 6 maanden. Deze garantiebepalingen zijn niet van toepassing op gebreken, veroorzaakt door onzorgvuldig gebruik of veranderingen aan uw voeten, ontstaan in de garantieperiode.

Klachten over onze dienstverlening of producten

U heeft een medische verstrekking geleverd gekregen. Ondanks het feit dat wij uitgebreid met u de mogelijkheden, onmogelijkheden en eventuele beperkingen van de verstrekking hebben besproken, kan het toch zo zijn dat de verstrekking niet voldoet aan de eisen die van een dergelijke verstrekking mag worden verwacht. Indien u niet tevreden bent over de geleverde verstrekking dient u als volgt te handelen

Indien wij van u een ‘ontevredenheid’ van u hebben vernomen zullen wij deze desgewenst als klacht in behandeling nemen conform de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector.

  1. Teneinde uw klacht in behandeling te kunnen nemen verzoeken wij u bijgesloten klachtenformulier in te vullen en dit naar ons te sturen ter attentie van W.H.J.M. Vijgen-Deckers. Wij zullen er alles aan doen om samen met u de juiste oplossing te vinden.
  2. Mocht de klacht niet oplosbaar blijken dan kan het ‘klachtenformulier’ op uw verzoek als klacht worden voorgelegd bij de Klachtencommissie van de NVOS, Postbus 405, 3100 AK Schiedam.
  3. Als ook de Klachtencommissie er niet in slaagt uw klacht tot tevredenheid van betrokken partijen op te lossen dan kan de klacht worden voorgelegd bij het secretariaat van de SEMH. In dat geval is er sprake van een geschil.

Ons bedrijf is een erkend lid van de SEMH en is als zodanig aangesloten bij de SEMH. Door de SEMH wordt vervolgens haar orgaan, de Geschillencommissie, verzocht een voor beide partijen bindend uitspraak te doen over het geschil.

Uiteraard zullen wij te allen tijde proberen uw klacht te verhelpen, zodat u vervolgens weer goed uit de voeten kunt. Maar mocht de situatie zich toch voordoen, is het voor u goed te weten waar u terecht kunt.

De SEMH heeft tot doel het kwalificeren van leveranciers in de gezondheidszorg: het bevorderen van het imago in de markt van onderhavige leveranciers en het bieden van waarborgen aan afnemers die gebruik maken van door leveranciers aangeboden diensten. Erkende leveranciers voldoen aan strenge eisen die uitmonden in kwalitatief hoogwaardige leveringen van hulpmiddelen.

U kunt de SEMH schriftelijk bereiken via Postbus 526, 2400 AM Alphen aan de Rijn.

Kwaliteitszorg

Orthopedisch schoentechnicus W.H.J.M.Vijgen-Deckers is deelnemer aan de erkenningsregeling die in de branche voor orthopedische hulpmiddelen van kracht is. Dat houdt in dat kwaliteit en service in onze hele organisatie bovenaan staan.

Wanneer het medisch noodzakelijk is dat u met spoed geholpen wordt, dan kunt u na telefonisch overleg altijd binnen 24 uur bij ons terecht. Tijdens vakantiesluiting van ons bedrijf kunt u terecht bij onze waarnemer GERA tel:045-5710384.

Bij een erkend bedrijf gaat kwaliteit verder dan het leveren van een goed product, alle aspecten binnen onze organisatie moeten voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen.

Voor u een prettig idee, omdat u, uw (medische) gegevens en uw hulpmiddelen met de grootste zorg omringd worden.

Heeft u echter suggesties of opmerkingen over onze producten of over ons functioneren, dan horen we dat graag van u. Met uw suggesties kunnen we ons immer nog verder verbeteren.

Bedrijven in de (para)medische sector zullen altijd handelen uit het belang van de patiënt in uw belang dus. Toch is het voor iedere patiënt goed om te weten dat er belangenorganisaties bestaan voor patiënten. Bovendien heeft iedere orthopedisch schoentechnicus een aansprakelijkheidsverzekering.