Steunzolen is eigenlijk een verzamelnaam voor diverse typen steunzolen en sportinlay, die op maat gemaakt worden om de minder grote voetklachten op te lossen. Het zijn echter niet alleen voetklachten die ermee verholpen worden; het komt ook regelmatig voor dat ook mensen met pijnklachten in enkels, knieën, rug en spieren geholpen zijn met steunzolen.

Afhankelijk van uw klachten wordt een keuze gemaakt uit de verschillende typen steunzolen.

Aanvraag procedure

  1. De behandeld specialist of huisarts schrijft een verwijzing uit op medische indicatie.
  2. U maakt een afspraak bij een orthopedisch schoentechnicus.
  3. Tijdens de eerste afspraak worden de maten van uw voeten opgenomen en wordt er een voetafdruk gemaakt.
  4. Vervolgens wordt er direct een afspraak met u gemaakt om de steunzolen weer op te halen.
  5. Als u de steunzolen op komt halen, krijgt u een bon van ons mee. Hiermee kunt u, samen met uw verwijsbriefje, een deel van de kosten terugvorderen bij uw zorgverzekeraar.

Vergoedingen en verstrekkingen

De kosten van steunzolen zijn ongeveer € 135,00 per paar en zorgverzekeraars vergoeden doorgaans een groot deel hiervan. Deze vergoeding regelt u zelf met de bon die u bij het afrekenen van ons krijgt.

Om bij uw zorgverzekeraar voor vergoeding in aanmerking te komen, is het noodzakelijk dat de regels voor verstrekking in acht genomen worden. Deze regels kunnen per zorgverzekeraar sterk verschillen; het beste kunt u uw poliswaarden erop naslaan hoe de verstrekkingen bij uw zorgverzekeraar geregeld zijn.

Levertijd

De levertijd van steunzolen is doorgaans twee weken na het maken van de voetafdruk en het opnemen van de maten.

Schoenen

Het komt de functionaliteit van uw steunzolen ten goede als u ze draagt in goede schoenen.

Goede schoenen hebben de volgende kenmerken:

- comfortabel zittend

- liefst met vetersluiting

- niet te hoge hakken

- voldoende ruimte voor de voorvoet

- stevige hielomsluiting

- eventueel uitneembaar voetbed

Inlopen

De eerste tijd kunnen de steunzolen vreemd aanvoelen in uw schoenen: u bent de op uw voet afgestemde correctie immers niet gewend. Vandaar dat het raadzaam is het dragen van uw steunzolen rustig op te bouwen: begin met een paar uur per dag en bouw het in een of twee weken tijd op naar een volledige dag. Mocht u na twee weken nog last hebben van uw steunzolen, neemt u dan contact met ons op voor advies of een controle afspraak.

Onderhoud

Aan uw steunzolen heeft u weinig tot geen onderhoud. Wel is het raadzaam om steunzolen af en toe te laten ‘luchten’. Daarom is het prettig voor u als u twee paar steunzolen heeft, zodat u kunt wisselen.

Het kan zijn dat na verloop van tijd het lederen dekje op uw steunzolen aan vervanging toe is. Als dat zo is, kunt u het bij uw orthopedisch schoentechnicus laten vervangen.

Bij normaal gebruik is het raadzaam uw steunzolen na 1 jaar te laten controleren op functionaliteit.

Garantie

Overeenkomstig de daarvoor geldende normen, krijgt u gedurende 3 maanden garantie op de pasvorm van uw steunzolen .Voor het gebruikte materiaal geldt een garantie van 6 maanden. Deze garantiebepalingen zijn niet van toepassing op gebreken, veroorzaakt door onzorgvuldig gebruik of veranderingen aan uw voeten, ontstaan in de garantieperiode.

Klachten over onze dienstverlening of producten

U heeft een medische verstrekking geleverd gekregen. Ondanks het feit dat wij uitgebreid met u de mogelijkheden, onmogelijkheden en eventuele beperkingen van de verstrekking hebben besproken, kan het toch zo zijn dat de verstrekking niet voldoet aan de eisen die van een dergelijke verstrekking mag worden verwacht. Indien u niet tevreden bent over de geleverde verstrekking dient u als volgt te handelen

Indien wij van u een ‘ontevredenheid’ van u hebben vernomen zullen wij deze desgewenst als klacht in behandeling nemen conform de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector.

  1. Teneinde uw klacht in behandeling te kunnen nemen verzoeken wij u bijgesloten klachtenformulier in te vullen en dit naar ons te sturen ter attentie van W.H.J.M. Vijgen-Deckers. Wij zullen er alles aan doen om samen met u de juiste oplossing te vinden.
  2. Mocht de klacht niet oplosbaar blijken dan kan het ‘klachtenformulier’ op uw verzoek als klacht worden voorgelegd bij de Klachtencommissie van de NVOS. Postbus 405, 3100 AK Schiedam.
  3. Als ook de Klachtencommissie er niet in slaagt uw klacht tot tevredenheid van betrokken partijen op te lossen dan kan de klacht worden voorgelegd bij het secretariaat van de SEMH. In dat geval is er sprake van een geschil.

Ons bedrijf is een erkend lid van de SEMH en is als zodanig aangesloten bij de SEMH. Door de SEMH wordt vervolgens haar orgaan, de Geschillencommissie, verzocht een voor beide partijen bindend uitspraak te doen over het geschil.

Uiteraard zullen wij te allen tijde proberen uw klacht te verhelpen, zodat u vervolgens weer goed uit de voeten kunt. Maar mocht de situatie zich toch voordoen, is het voor u goed te weten waar u terecht kunt.

De SEMH heeft tot doel het kwalificeren van leveranciers in de gezondheidszorg: het bevorderen van het imago in de markt van onderhavige leveranciers en het bieden van waarborgen aan afnemers die gebruik maken van door leveranciers aangeboden diensten. Erkende leveranciers voldoen aan strenge eisen die uitmonden in kwalitatief hoogwaardige leveringen van hulpmiddelen.

U kunt de SEMH schriftelijk bereiken via Postbus 526, 2400 AM Alphen aan de Rijn.

Kwaliteitszorg

Orthopedisch schoentechnicus W.H.J.M.Vijgen-Deckers is deelnemer aan de erkenningsregeling die in de branche voor orthopedische hulpmiddelen van kracht is. Dat houdt in dat kwaliteit en service in onze hele organisatie bovenaan staan.

Wanneer het medisch noodzakelijk is dat u met spoed geholpen wordt, dan kunt u na telefonisch overleg altijd binnen 24 uur bij ons terecht. Tijdens vakantiesluiting van ons bedrijf kunt u terecht bij onze waarnemer GERA tel:045-5710384.

Bij een erkend bedrijf gaat kwaliteit verder dan het leveren van een goed product, alle aspecten binnen onze organisatie moeten voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen.

Voor u een prettig idee, omdat u, uw (medische) gegevens en uw hulpmiddelen met de grootste zorg omringd worden.

Heeft u echter suggesties of opmerkingen over onze producten of over ons functioneren, dan horen we dat graag van u. Met uw suggesties kunnen we ons immer nog verder verbeteren.

Bedrijven in de (para)medische sector zullen altijd handelen uit het belang van de patiënt in uw belang dus. Toch is het voor iedere patiënt goed om te weten dat er belangenorganisaties bestaan voor patiënten. Bovendien heeft iedere orthopedisch schoentechnicus een aansprakelijkheidsverzekering.